Nylig har betydelig medieoppmerksomhet blitt fokusert på gnagere som løper frodig i ulike restauranter og matfasiliteter. Gitt publisitetsmarerittene som fulgte, ble disse virksomhetene overlatt til å håndtere langt mer enn bare skjemt mat – de ble tvunget til å håndtere sitt skjemmede rykte, lenge etter at medias søkelys ble svakere.

Dessverre venter restauranter og matfasiliteter noen ganger til kriser inntreffer før de implementerer riktige skadedyrbekjempelsesmetoder. Etter et så intenst medieblikk på disse problemene, kan det være på tide å revurdere gjeldende skadedyrbekjempelsesplaner og, hvis ikke opp til nivå, gjøre de nødvendige endringene for å forhindre at skadedyr og gnagere forurenser både et selskaps matforsyning og dets verdsatte omdømme.

Fakta om dette problemet gjør en proaktiv tilnærming nødvendig. Skadedyr og gnagere tiltrekkes av kilder til mat, vann og husly – tre ting som restauranter og matfasiliteter gir i spar. Forebygging og vedlikehold kan beskytte bedrifter mot de alvorlige truslene fra skadedyr og gnagere.

For restauranter og mattilbud er valg om publikums ve og vel vanlig. Når toppprioriteten må være å beskytte publikums helse og sikkerhet, må anleggsledere og kvalitetssikringspersonell ha en rekke alternativer tilgjengelig for dem. Det er mange programmer designet og implementert for å passe innenfor definisjonen ovenfor, og gir en rekke proaktive og reaktive tiltak for å beskytte lokaler mot trusler fra skadedyr og gnagere.

Forebygging er nøkkelen!
Skadedyrforebygging er det første, kritiske trinnet i hvert program og et som alle kan ta del i. Restauranter og matfasiliteter må være årvåkne når det gjelder å beskytte publikums helse mot sykdommer og skader forbundet med opportunistiske og ressurssterke skadedyr. Selv om vedlikehold er en betydelig del av beskyttelsen av folkehelsen, er det bare så godt som årvåkenheten til de som jobber fra dag til dag i bransjen.

På utsiden
Det ytre området av lokalene skal holdes så rent og ryddig som mulig. Jo bedre omsorgen er gitt til utsiden av bygninger, desto bedre evne har anleggsledere og kvalitetssikringspersonell til å forhindre uønsket inntrenging.

    • Kast søppel i rene, forseglede beholdere.
    • Tett sprekker og hull på utsiden av bygget, inkludert inngangspunkter for verktøy og rør.
    • Hold grener og busker godt trimmet og vekk fra bygningen.
    • Reparer fascia og råtnet takshingel ettersom noen insekter trekkes til forringet treverk.
    • Skift væravisolering og reparer løs mørtel rundt byggets fundament og vinduer.
    • Ikke overse riktig drenering ved fundamentet; installer takrenner eller avledninger, som vil kanalisere vann bort fra bygningen.
    • Vurder å erstatte eventuell mulch ved siden av bygningen med crush, da mulch kan gi et graveområde for gnagere og andre skadedyr.
    • Pass på at utvendige lys ikke er rettet mot dører eller plassert over inngangspartier, da de kan tjene som et fyrtårn for uønskede skadedyr.
      Pass på at ansatte ikke åpner dører under et skift eller en pause for å forhindre at uønskede skadedyr og gnagere kommer inn; sørg for at dører og åpne vinduer har tettsittende skjermer. Monter alle dører som må være åpne, for eksempel bryggedører, med luftgardiner eller plastlistgardiner.

På innsiden
Skadedyrforebygging skal også skje innvendig i bygninger. De er ikke bare skjemmende, men kan også være farlige forurensninger for mat. Ved å iverksette ytterligere forebyggende tiltak inne i bygninger, kan anleggsledere og kvalitetssikringspersonell være sikre på at de tar alle nødvendige skritt for å implementere riktig skadedyrbekjempelsespraksis.

    • Hold lagerområder, kjellere og krypkjeller godt ventilert og tørt.
    • Kast søppel i tide.
    • Se etter gnagerskitt i uforstyrrede områder, inkludert skap, loft og langs gulvplanker, som indikerer et skadedyrproblem.
    • Sørg for at ansatte holder maten forseglet og oppbevart riktig.
    • Rengjør områder med stort volum daglig, der det er mer sannsynlig at smuler og søppel bygger seg opp.
    • Tett og tett interne sprekker, spesielt ved gulv/vegg-kryss.
    • Håndter produktsøl umiddelbart og rengjør berørte områder så snart som mulig.
    • Produkter og materialer bør oppbevares unna vinduer og vegger for å redusere risikoen for forurensning.

I sekken
Siden lagrede matprodukter er tilstede på både restauranter og matfasiliteter, er det også nødvendig å vurdere forebyggingsteknikker i dette riket som en del av en IPM-plan. Mange skadedyr kan angripe måltid og pulveriserte matprodukter. Konsekvent overvåking av disse lagringsområdene er avgjørende for å oppdage disse skadedyrproblemene. Lager bør roteres ofte i lagringsområder, ved å bruke First In, First Out (FIFO)-teknikken. Oppbevaringshyller bør også rengjøres ofte og fri for støv.

brun og hvit gnager i hjemmet

Hvis en betydelig sum penger er involvert i å utvikle et program, kan du gjerne be om bud fra flere skadedyrbekjempelsesfirmaer. Hvis en garanti gis til deg, må du alltid vite hva den dekker, hvor lenge den varer og hva du må gjøre for å holde den i kraft. Husk at dette, spesielt for restauranter og matfasiliteter, er en helse- og sikkerhetsbeslutning – verdien av tjenesten bør oppveie alle andre faktorer.