En bedriftsturné, tekniske diskusjoner og presentasjon av en prototype: IGEBA fra Tyskland feiret sine sterke verdier ved sitt 40-års jubileum som gikk til hjertet av alle de som deltok – og vil garantert forbli i folks sinn en stund.
Det var gåsehud i ballsalen foran fjellkjeden i Alpene da Frederick Heng sto opp på jubileumsfeiringen og kom til fronten. Det er klart for alle; IGEBA har et spesielt og varig forhold til sine kunder, fordi Frederick Heng er kunde nr. 1 og fortsatt liker å gjøre forretninger med selskapet helt sør i Tyskland.
For 40 år siden bestilte Singapore-baserte Heng 25 tåkemaskiner. Produksjonssted: Weitnau i Allgäu-regionen i Bayern, Tyskland. Destinasjon: Singapore i Asia. I 40 år har Heng-familieselskapet «Agrotechnic» solgt opptil 1000 IGEBA-enheter hvert år gjennom sine selskaper i Singapore, Malaysia, Indonesia og Myanmar. Agrotechnic er et av mange internasjonale selskaper som setter pris på og med suksess selger under eget merke Agrofog utstyret til den tyske spesialisten.
I mer enn 100 land jobber skadedyrbekjempere, bønder, hagebrukere og desinfeksjonsspesialister med tåkemaskinene, som kan gjøre praktisk talt alt: kaldt og varmt, høyt oppe eller nær bakken, rent elektrisk eller med motor. IGEBAs produktspekter strekker seg fra liten til stor, fra stasjonær til mobil, fra velprøvd til nyutviklet.
Kundene for disse produktene, uansett hvor de er i verden, har én ting til felles: «De er alle applikasjonseksperter», sier Jürgen Stark, selskapets tekniske sjef som leder selskapets forsknings- og utviklingsavdeling. Hvis det er et problem hvor som helst, løser han det – enten eksternt, med teamet sitt eller personlig på stedet. «Vi svikter ingen – hvor som helst.»
For hele tiden å forbedre IGEBA-utstyret har selskapets ansatte alltid et åpent øre. Teamet vil utvikle en løsning for et klientbehov eller til og med et helt nytt produkt for å møte kravet. For eksempel Unipro40-T, hvis dyser kan sveives opp til en høyde på 4,30 m ved hjelp av en teleskoparm. «Denne enheten er spesielt designet for høyt voksende planter i drivhus. Med den legger tåken seg over plantene ovenfra, forklarer Jürgen Stark og ser på summende apparatet med dysene i svimlende høyde.
Tilpasningsevne er bare en av styrkene som selskapet, som sysselsetter rundt 30 personer, kan se tilbake på i sin imponerende bedriftshistorie: «Med framsyn og utholdenhet klarte gründerne å etablere seg i markedet og har overlevd til i dag.» rapporterte aksjonær Nicola Borkmann om Otto Locher, Paul Bongartz og Bernd Preuss, som måtte overleve bygningsbranner og andre tilbakeslag.
De grunnla selskapet for 40 år siden med ideen om å produsere utstyr av høyeste kvalitet. I 1982 startet de med litt verktøy, passende materialer og utstyrsdeler. Resultatet ble TF30 – en bærbar håndholdt tåkemaskin. I dag, sammenlignet med den nye utviklingen, ser TF30 ut som en utstilling i et museum. Men konseptet bak de nye modellene er det samme: «Vi lytter nøye til kundene våre,» sier Alberto Sabatini (CEO), og forklarer opprinnelsen til hver innovasjon hos IGEBA. «Og deretter utvikle produkter i godt samarbeid.»
Dette kunne også merkes i hvert hjørne av bursdagsfeiringen. Utvekslingen mellom kunder, presentasjonen av de italienske handelspartnerne, samtalene om markedsutvikling, desinfeksjonsvirksomheten og samarbeidet med myndigheter – hvert tema fant den rette lytteren. Målet med arrangementet – å bygge nettverk og utvikle seg.
«Tilkobling og utveksling er viktige verdier som vi i IGEBA har dyrket i flere tiår,» sa Alberto Sabatini. Under fabrikkomvisningen og i presentasjonsområdet var IGEBA-ansatte oppmerksomme engasjert i diskusjoner – og med en hel rekke nasjoner. – Sammen snakker vi ti språk i selskapet. Dette bidrar selvfølgelig til å forstå kundenes problemer nøyaktig slik at vi kan reagere på dem riktig, sa han.
Ikke alle representantene som IGEBA har samarbeidet pålitelig med i flere tiår var til stede på jubileet. Men forretningspartnere fra Tyskland, Frankrike, Italia, Polen, Russland, Romania, Serbia, Bulgaria, Sveits, Tsjekkia, Egypt, Venezuela, Israel, Tyrkia og fra Singapore gikk ikke glipp av muligheten til å gratulere teamet ved IGEBA personlig og til og med uttrykte sin takknemlighet offentlig på sosiale mediekanaler.
«Vårt klientell er mye større,» forklarte Alberto Sabatini, og i talen hans var tankene hans hos alle de som ikke var i stand til å delta. Takknemlig for de mange forbindelsene som ble bygget gjennom årene som utviklet seg til sterke relasjoner, sa han: «Det er nesten ikke et land i verden hvor vi ikke er til stede.» Selv store filmproduksjoner bruker IGEBAs utstyr, sa han og siterte filmskaperne, «Fordi dere kan stole på påliteligheten til dette selskapet.»
Arrangementet var en blanding av nettverksmøte, symposium og familiefeiring og virket som et flott gjensyn blant venner. Et møte mellom mennesker som trekker i samme retning – med et felles ønske om den beste kvaliteten.
«Hvert utstyr som forlater fabrikken vår blir testet,» lover produsentene av maskinene – og det har de vært i fire tiår. Når du besøker de lange bedriftsbygningene, kan du se hvor tilliten til funksjonalitet kommer fra; IGEBA lager de fleste komponentene selv.
Store maskiner spytter små deler i store kurver, men i andre avdelinger produserer ansatte ulike deler selv: saging, maskinering, dreiing, sveising, stansing, pressing, forming, montering. Hos IGEBA går fire tiår med kunnskap og erfaring inn i hvert eneste trinn, fra dannelse av innløp til sluttmontering. Inspirasjonen til dette kommer ofte fra kundene selv: Sadik Volkan Biner fra Istanbul (Tyrkia), som har jobbet med det tyske selskapet i 25 år, bekrefter dette: «IGEBA leter alltid etter gode løsninger på sine kunders problemer.»
Til jubileet presenterte selskapet prototypen til en spesialutviklet tåkemaskin designet for å frigjøre gartnere fra et stort problem. Inspirert av en kunde, investerte IGEBA mye penger og tid i design og konstruksjon av den første testenheten som vi kommer til å rapportere om i fremtiden.
Selskapets målsetting: «Service for mennesker og planter». Med dette oppriktig mente målet feiret IGEBA sammen med ansatte, aksjonærer og følgesvenner en stor del av sin solide suksesshistorie – og fremtiden. For hos IGEBA er fokus alltid på kunden. Enten skadedyrbekjempelse, desinfeksjon, plantevern eller matvern. Alberto Sabatini takket sine gjester og avsluttet personlige historier om individuelle møter, fullførte spill og imponerende salgsresultater.
Talene til aksjonærene og gründerne avslørte hemmeligheten bak deres suksess for gjestene: «De kritiske tilbakemeldingene fra kundene våre førte oss frem bit for bit – og til slutt der vi er i dag. Det er derfor vi ønsker å gi noe tilbake,” kunngjorde Alberto Sabatini – og åpnet den store utlodningen. Gavene i IGEBA-veskene skulle imidlertid ikke bo hos eieren av loddnummeret – men i tråd med selskapets filosofi – for å bli «byttet med en venn».
Regionale delikatesser, håndlagde ting og likører byttet bord – akkompagnert av latter og ekte glede. I den livlige uroen husket Frederick Heng hvordan det hele begynte: «For 40 år siden fløy jeg fra Singapore til Tyskland for å møte grunnleggerne.» På den tiden drev Frederick Heng allerede med tåkeutstyr. «Jeg ønsket å se hva slags pionerer som sto bak enheten jeg hadde sett i Singapore.» Møtet utviklet seg til tillit. Og så et dypt vennskap som fortsatt kan føles i dag. «Vi har vært i Tyskland mange ganger, og vi liker alltid å komme tilbake.» Hans konklusjon: «For 40 år siden tok jeg en avgjørelse som jeg aldri har angret på.»
Alle bilder: IGEBA
Forfatter: Stefanie Boeck – Journalist, Isny/Tyskland.
For mer informasjon: [email protected]. / nettsted: www.igeba.de/en
Publisert i Internasjonal skadedyrkontroll – utgave september/oktober 2022
Kategori: Bedriftsnyheter, Bedriftsprofil